KATA és a nyugdíj
KATA és a nyugdíj
Szerző: Dr. Futo Gábor
A biztosított főállású kisadózók esetében a társadalombiztosítási
ellátások szempontjából bizony van jelentősége annak, hogy az alacsonyabb
összegű (50 000 forint) vagy az emelt összegű tételes adó (75 000
forint) megfizetését vállalják. Az emelt összegű tételes adóhoz ugyanis magasabb
összegű ellátás alap is kapcsolódik, ezért a nyugdíjra jogosító szolgálati
idő megállapításánál jelentőséggel bír.
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi
LXXXI. törvény (Tny.) 39. § (1) bekezdése szerint, ha a biztosítottnak a
társadalombiztosítás ellátásairól és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e
szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (Tbj.)
5. § (1) bekezdésének a) – b) és g) pontja továbbá a (2) bekezdése szerinti
biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonya keretében – ide nem értve a munka
törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.)
értelmében a teljes munkaidőben, illetőleg az adott munkakörre irányadó,
jogszabályban meghatározott munkaidőben foglalkoztatottakat – elért
nyugdíjjárulék-alapot képező keresete, jövedelme a külön jogszabályban
meghatározott minimálbérnél kevesebb, a nyugdíj összegének meghatározása
szempontjából a biztosítási időnek az arányos időtartama vehető
szolgálati időként figyelembe.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a szolgálati
időnek nyugdíjrendszerünkben kettős jelentősége van.
Egyrészt a jogosultságot megalapozó tényező:
öregségi teljes nyugdíjra a nyugdíjkorhatár betöltésekor is csak az jogosult,
aki rendelkezik legalább 20 év szolgálati idővel, vagy nőként, csak akkor
kaphat öregségi teljes nyugdíjat még a nyugdíjkorhatár betöltése előtt, ha
rendelkezik legalább 40 év jogosultsági idővel.
Másrészt a nyugdíj induló összegét meghatározó
tényező: a nyugdíj összege az alapul szolgáló havi átlagkereset és az addig
elért szolgálati arányában kerül kiszámításra:
·
15 év
szolgálatidő → havi átlagkereset 43,0 %-a,
·
25 évig
minden további egy év + 2 %
·
26 év
szolgálati idő → havi átlagkereset 64,0 %-a,
·
35 évig
minden további egy év + 1 %
·
37 év
szolgálati idő → havi átlagkereset 75,5 %-a,
·
39 évig
minden további egy év + 1,5 %
·
40 év
szolgálati idő → havi átlagkereset 80,0 %-a
·
és minden
további egy év + 2 – 2 % [100 %-nál nem több]
Az arányos szolgálati idő számításának
alkalmazására csak a nyugdíj összegének meghatározásakor kerül sor!
A kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a
kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény (Katv.)
hatálya alatt működő főállású kisadózó esetében a nyugellátás
összegének megállapítása szempontjából számított szolgálati idő és a
biztosítási idő aránya azonos a nyugdíjjárulék alapját képező kereset (81.300
forint) és a mindenkor érvényes minimálbér (2016-ban 111.000 forint) arányával.
Az arányos szolgálati idő számítást a Tny.
39. § (2) bekezdése értelmében a főállású kisadózó biztosítási
idejének szolgálati időként történő figyelembevétele során is alkalmazni
kell!
A minimálbér számításánál figyelmen kívül kell
hagyni annak az időszaknak a naptári napjait, amikor a biztosítás
szünetelt vagy a biztosítottnak nem volt nyugdíjjárulék-köteles
keresete, jövedelme.
Amennyiben a kisadózó vállalkozás a főállású
kisadózó után magasabb összegű, havi 75 ezer forint tételes adót
fizet, amelyre tekintettel az ellátások alapjaként havi 136.250 forint vehető
figyelembe, akkor az arányos szolgálati idő számítást nem kell alkalmazni!
Egy, a nők 40 évi jogosultsági idejével már nyugdíjas személy
2015. évben főállásúnak nem minősülő egyéni vállalkozó kisadózóként végig
fizette a 25.000 forintos tételes adót, amely kiváltja többek között a
társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíja jogosultakról, valamint e
szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (Tbj.)
szerinti járulékokat (köztük a nyugdíjjárulékot is).
Kérdésként merült fel, hogy benyújthatja-e 0,5
százalékos nyugdíjnövelésre irányuló kérelmét a nyugdíjbiztosítási
szervhez?
Benyújtani benyújthatja, csak nem érdemes, mert ezt a kérelmét
el fogják utasítani. Miért?
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi
LXXXI. törvénynek (Tny.)
valóban van egy olyan rendelkezése, miszerint a saját jogon nyugdíjas
foglalkoztatott személyek (munkavállalók), a nyugdíjas, vagyis a kiegészítő
tevékenységet folytatónak minősülő egyéni és társas vállalkozók a 10 százalékos
nyugdíjjárulék fizetése ellenében nyugdíjnövelésben részesíthetők. Ezt azt
jelenti, hogy nyugellátásukat kérelemre saját jogú nyugdíjasként
történt foglalkoztatása, illetve egyéni vagy társas vállalkozóként végzett
kiegészítő tevékenysége alapján a naptári évben elért,
nyugdíjjárulék-alapot képező kereset, jövedelem összege egytizenketted
részének 0,5 százalékával növelni kell.
A növelésre irányuló kérelmet évente egy
alkalommal, legkorábban a kereset, jövedelem megszerzését követő naptári
évben lehet benyújtani.
A kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a
kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény (Katv.)
különbséget tesz:
·
főállású
kisadózó és
·
főállásúnak
nem minősülő kisadózó között.
Főállású kisadózó a kisadózó, kivéve azt
a kisadózót, aki a tárgyhó egészében megfelel az alábbi feltételek
bármelyikének:
1.
legalább
heti 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonyban áll, azzal, hogy a heti 36
órás foglalkoztatás megállapításánál az egyidejűleg fennálló munkaviszonyokban
előírt munkaidőt össze kell számítani,
2.
a Tbj.)
szerinti kiegészítő tevékenységet folytatónak minősül,
3.
a szociális
biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós
rendeletek alapján külföldön biztosított személynek minősül,
4.
a kétoldalú
szociálpolitikai, szociális biztonsági egyezmény alapján más államban
biztosítottnak minősül,
5.
olyan
magánszemély, aki 2011. december 31-én – a társadalombiztosítási nyugellátásról
szóló törvény alapján megállapított – I., II., vagy III. csoportos rokkantsági,
baleseti rokkantsági nyugdíjra volt jogosult, és a megváltozott munkaképességű személyek
ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény
32-33. §-a alapján rokkantsági ellátásban vagy rehabilitációs ellátásban
részesül,
6.
rokkantsági
ellátásban részesül és egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése
alapján 50 százalékos vagy kisebb mértékű,
7.
a kisadózó
vállalkozáson kívül más vállalkozásban nem kiegészítő tevékenységet folytató
egyéni vállalkozónak vagy társas vállalkozónak minősül, ideértve más kisadózó
vállalkozásban fennálló főállású kisadózó jogállást is.
A fenti 2-es pont alkalmazásával a saját jogú
teljes nyugdíjban részesülő személy (ilyen a nők 40 évi jogosultsági
idejével nyugdíjba ment személy is) főállásúnak nem minősülő kisadózó lehet,
ezért a törvény szerint 25.000 forintos tételes adót köteles havonta fizetni.
[Kata 2. § 8. pont, 8. § (2) bekezdés]
A tételes adó megfizetése – ide értve a
25.000 forint összegűt is – a következő közterheket váltja ki:
·
vállalkozói
személyi jövedelemadó és vállalkozói osztalékalap utáni adó vagy átalányadó,
·
társasági
adó, egészségügyi hozzájárulás, személyi jövedelemadó,
·
szociális
hozzájárulási adó, szakképzési hozzájárulás,
·
járulékok.
[Kata 9. § (1) bekezdés]
A törvény szerint a nem főállású kisadózó nem
biztosított, semmilyen társadalombiztosítási ellátásra nem szerez jogot
(baleseti ellátásra sem). A Kata adóalany nem tartozik a Tbj. hatálya alá, a biztosítás
hiányában pedig nem lehet jogot szerezni a speciális 0,5 százalékos
nyugdíjnövelésre sem. [Kata 10. § (2) bekezdés]
Álláspontunk szerint azonban – a törvényi állítással
szemben – az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság fennáll, annak
ellenére, hogy nem kell külön egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetni,
hiszen a tételes adó mindenféle járulékot kivált.
Forrás: www.5percado.hu